tisdag 17 januari 2012

Scarlette!

Nu i helgen flyttade ju alltå min unghäst hem till en gammal skolkamrat som ska ta itu med hennes inridning. Jag har sett fram emot detta så länge och det känns hemskt spännande att vi börjar närma oss begreppet "ekipage"!
Med mig hem från Pernilla fick jag hennes fina Scarlette, ett sto hon tidigare tävlat men som nu är dräktig med sitt andra föl...
Scarlette kommer att bo hos mig så länge Bling rids in eftersom Pernilla står med fullt stall.


Hopsläppet!
Ny vännerna Lava & Pelle...

Det märks att denna donna har varit ute och rest en del för hon var lika cool när vi lastade ut på stallbacken i nya stallet som när vi lastade henne hemma på hennes egen stallbacke...

Gårdens ena jycke hälsade välkomen även hon...


För er som kanske vill följa lilla Blings äventyr under resan mot att bli ridhäst så kan ni följa henne på Pernillas blogg.

För övrigt så är det en stor dag idag för alla hästtokar i vårt avlånga land...
Årets Jerringpristagare blev ingen mindre än Rolf-Göran Bengtsson och det (!) är stort!

3 kommentarer:

  1. Hej!

    Här kommer en dagsfärsk pressrelease till dig som bloggar. Helt ny forskning om hur barns prestation i skolan kan påverkas av belysningen. Särskilt intressant för dig som har barn!
    Det finns även en film och mer info på www.klassensljus.se som beskriver forskningen.

    ---

    19 januari 2012

    Bra ljus i skolan påverkar barnens koncentration och studieresultat

    Ny forskning visar att rätt ljusbalans och ljusnivå i klassrummet leder till bättre studieresultat, välmående och bättre dygnsrytm för elever, då ljuset får en positiv biologisk påverkan.

    Resultaten av en studie som genomförts av Lunds Universitet och London City University i samarbete med belysningsföretaget Fagerhult, visar att människokroppens egen dygnsklocka, produktionen av melatonin och kortisol, påverkas i miljöer där ljusnivån är tillräckligt hög och där det finns rätt balans mellan direkt och indirekt ljus.

    ”Detta är ett genombrott. För första gången kan vi tydligt se hur ljuset kan påverka elevernas prestationsförmåga, vakenhet och koncentration”, säger Tommy Govén, forskningschef på Fagerhult, som medverkat i studien tillsammans med universitetsinstitutionerna i Lund och London.

    Rönen bygger på en tio år gammal upptäckt från början av 2000-talet då den amerikanske forskaren David Berson lokaliserade en tredje receptor i ögat som inte förmedlar någon visuell information. Den tredje receptorn förmedlar enbart ljusimpulser via en biologisk nervbana som påverkar utsöndringen av sömnhormoner och stresshormoner.

    Den nya studien genomfördes under ett läsår i en skola i London där fyra separata klasser, sammanlagt 56 elever i 9-årsåldern observerades. Samtliga fyra klassrum utrustades med ny belysning, men bara i två av klassrummen installerades så kallat omfältsljus som skapar en bättre balans mellan direkt och indirekt ljus genom ökad belysning på väggar och tak.

    När studien sammanställdes var resultaten tydliga. Eleverna presterade bättre skolresultat i de tre ämnena som undersöktes, matematik, läsning och skrivning, framförallt under den mörka delen av året, perioden oktober – januari. Eleverna visade på en ökad vakenhet på morgonen med lägre nivåer av sömnhormoner (melatonin) under den mörka delen av året. Eleverna visade en ökad aktivitet på morgonen med högre nivåer av stresshormoner (kortisol) under hela skolåret. Eleverna visade även på en tendens att må bättre under hela skolåret.

    Vilken betydelse kommer forskningsresultaten att få?

    ”En konkret slutsats är att de allra flesta klassrum i våra skolor har för låga belysningsstyrkor i omfältet, satt i relation till vad som faktiskt krävs för att eleverna ska må och prestera bättre. Ett tak- och väggljus om 100 lux är i dag det vanliga i många skolor medan vi tycker att man bör gå upp till 300 lux, säger Thorbjörn Laike, docent i miljöpsykologi vid Lunds Universitet som genomfört liknande studier tidigare.

    Nästa steg i projektet är att genomföra en ny studie, den här gången i Sverige. En grupp tonåringar kommer att genomgå samma ljusstudie i en gymnasieskola under ett helt läsår, med skillnaden att man jämför traditionell belysning med LED.


    För mer information se:
    www.klassensljus.se

    Kontakt:
    Thorbjörn Laike, docent i miljöpsykologi vid Lunds Universitet. Telefon: 070-370 44 73

    Tommy Govén forskningschef på Fagerhult. Telefon: 070-594 04 07

    SvaraRadera
  2. Så skönt att allt löste sig på ett bra sätt!! Nu kör vi...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen!
      Lycka till med lilla Bling nu...
      Kram på dej!

      Radera